Pengalaman Buat 4 Kerja Dalam Satu Masa

Saya terbaca satu artikel yang mengatakan kadar pengganguran di negara kita meningkat sehingga 3.4%. Ikut kiraan nisbah populasi sekarang, hampir SEJUTA rakyat Malaysia yang menggangur.

Adakah tidak ada peluang pekerjaan atau lambakan pekerja asing yang memenuhi semua sektor pekerjaan di Malaysia ?

Atau kita sendiri yang terlalu memilih kerja dan menunggu kerja yang sepadan dengan sijil kelayakan kita ?

Saya faham kita sudah berhabis banyak wang dan masa untuk mendapatkan sijil bagi mendapatkan pekerjaan yang selayaknya untuk kita.

Zaman sekarang oleh kerana terlalu ramai lambakan graduan, untuk mendapatkan sesuatu jawatan itu peluangnya agak tipis dan persaingan tinggi.

Awak tu baru fresh graduate, lepas tu berangan nak dapat kerja ofis, jawatan tinggi, bergaji besar, memiliki kereta mewah.

Nanti baru lah boleh tunjuk kat kawan-kawan dan orang kampung yang awak tu dah berjaya.

Lupakanlah kawan..

Buatlah apa sahaja kerja, walaupun tidak sepadan dengan sijil yang kita miliki. Ambil pengalaman dahulu dan cipta peluang kerjaya sendiri.

Saya sendiri pernah membuat 4 kerja sekaligus dalam satu masa.

1. Bekerja di pasar segar
2. Bisnes marketing
3. Guru mengaji
4. Menjaga gerai jualan

Setiap kerja yang saya lakukan mempunyai objektif tersendiri, tidak hanya untuk kumpul duit semata-mata. Selain menimba pengalaman, cuba untuk merasai kesusahan mencari rezeki.

Saya bercita-cita untuk membuka syarikat perniagaan sendiri, jadi saya fikir saya perlu bermula dari bawah. Oleh kerana itu saya sanggup berkuli.

Setiap pagi saya akan bangun seawal jam 3.30 pagi, naik motor meredah kesunyian pagi ke pasar. Jualan di pasar sehingga jam 10 pagi.

Di pasar kebanyakan yang menjadi pekerja di situ orang bangladesh. Mereka sangat berdisplin, rajin dan amanah bekerja. Tak hairan lah, yang menjadi supervisor di situ pun orang bangladesh.

Di pasar ini, saya melatih diri untuk tahan lasak kerana terpaksa bangun awal pagi dan angkat barang berat-berat.

Sebelah petang pula, saya buat bisnes pemasaran produk kesihatan ke kedai-kedai di sekitar bandar untuk periksa dan tambah stok.

Bisnes ini meningkatkan lagi skill dalam berinteraksi dan mengenali berbagai ragam pelanggan serta menambahkan lagi jaringan rakan niaga.

Sebelah malam pula, saya mengajar mengaji di sebuah pusat pengajian Al-Quran. Saya memegang kelas remaja berumur 13-16 tahun.

Mengajar di sini, selain sebagai menjalankan tanggungjawab sosial, saya dapat meningkatkan lagi skill mengajar.

Di hujung minggu, saya bekerja menjaga gerai jualan di Masjid Negeri Shah Alam. Dari pagi hingga malam.

Antara sebab saya memilih bekerja di situ kerana faktor suasana yang menenangkan, dan juga dapat menjaga solat di awal waktu. Adakalanya dapat juga berjumpa dan mendengar ceramah daripada asatizah yang hebat-hebat.

Hasil pendapatan saya pada ketika itu, mencapai RM2500-3000 sebulan. Cukuplah bagi orang bujang pada waktu tu.

Waktu itu saya memang berjimat, tak makan di luar, bawak bekal. Tidak menyewa di luar, duduk dengan keluarga. Pakai phone cikai takde kamera selfie. Ke hulu hilir naik motor kapcai.

Selepas beberapa bulan, bila saya rasa dah cukup duit dan pengalaman, terfikir lah untuk buka syarikat perniagaan sendiri.

Tapi, takdir dan aturan Allah lebih baik buat saya ketika itu untuk saya sambung belajar. Dan, saya tak menyesal dengan keputusan saya.

Bagi saya, ilmu itu adalah satu pelaburan. Jika kita kaya tanpa ilmu akan kecundang juga nanti.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s