Cinta Pandang Pertama

Bismillah..

izinkan untuk saya berkongsi pengalaman saya sepanjang bersama dan menyertai sebuah pertubuhan dakwah yang kian berkembang di malaysia ; ISMA.

saya mengenali ahli2 dan pimpinan ISMA secara dekat dan telah mengikuti banyak program anjuran ISMA.antara ciri2 menarik yg perlu diketahui di dalam ISMA adalah :

1.ISMA adalah gerakan islam yang bertunjangkan dakwah dan tarbiyah dan mengikuti manhaj yg telah diasaskan oleh as-syahid hassan al-banna.

2.meletakkan tarbiyah sebagai projek utama untuk setiap ahli bagi merealisasikan maratib amal bermula dari fardh muslim sehinggalah ke peringkat ustaziatul alam

3.setiap ahli begitu komited mengikuti tarbiyah dengan memperbaiki dan meningkatkan kualiti ibadah serta membuang dan menghindarkan maksiat mahupun jahiliyyah dalam diri.

4.pengorbanan yang tidak berbelah bagi terhadap dakwah sehingga sanggup mengorbankan masa,tenaga,harta bahkan dgn jiwa sekalipun.

5.setiap ahli mempunyai kerja dan tugas mengikut bidang dan kepakaran masing2 dalam menyapaikan risalah islam kepada masyarakat.

6.menitik beratkan hubungan ukhuwwah dan persaudaraan sesama islam

7.ISMA sangat bertegas terhadap soal akidah dgn memberi kesedaran kepada masyarakat berkenaan ancaman umat islam masa kini, spt ; murtad,syiah,kalimah Allah,liberalisme,sekularisme,pluralisme dll.

saya melihat ciri2 sebuah gerakan islam itu ada pada ISMA,lalu kenapa perlu saya meninggalkannya ? malah saya lah yg rugi jika saya tidak bersama dengannya.

hairan sungguh jika ada yg mengambil keputusan utk meninggalkan jemaah ini

saya juga hairan mengapa orang mengaitkan ISMA yg berjuang atas landasan syarak dgn pertubuhan yg berlandaskan nasionalisme dll.

yang lebih menghairankan, ada golongan yang mempunyai banyak masa utk mengutuk,mencerca, memfitnah dll sedangkan banyak lagi kerja2 islam yg sepatutnya dilaksanakan.

saya sangat yakin dengan jalan yg saya pilih dan sedang saya lalui ini !
saya akan tetap teguh bersama selagi ianya meniti di atas jalan yg benar.

inilah ‘cinta pandang pertama’ saya 🙂

Zabidi Azhar,
ISMA Jordan.

Leave a Reply

